Stanowisko
Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” Politechniki Śląskiej w Gliwicach w sprawie projektu
ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym” z dnia 26 maja 2003r. opracowanego przez
Zespół powołany przez Prezydenta RP
Komisja
Zakładowa NSZZ „Solidarność” Politechniki Śląskiej w Gliwicach uznaje, że
przedłożony projekt ustawy jest kolejną próbą nowelizacji obowiązującej ustawy
o szkolnictwie wyższym. Autorzy za główny cel takiej nowelizacji uznali
wprowadzenie:
-
zapisów
dotyczących funkcjonowania Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (
KRASP),
-
zmiany
w warunkach zatrudnienia nauczycieli akademickich,
-
zmiany
warunków socjalnych i płacowych pracowników zatrudnionych w publicznych
szkołach wyższych.
W ustawie
zapisuje się szereg uprawnień dla KRASP, która to organizacja (stowarzyszenie)
może być jedną z wielu organizacji pracodawców działających w szkolnictwie
wyższym. Uprawnienia przypisane KRASP w wielu przypadkach pokrywają się z
uprawnieniami Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, która jest jedynym demokratycznie
wybranym przedstawicielem społeczności akademickiej; przy czym zadania jakie
obie organizacje mają do wykonania mogą być rozbieżne. Takie krzyżowanie się
kompetencji może być powodem konfliktów, które nie będą służyć społeczności
akademickiej.
W projekcie zaproponowano
zdecydowanie niekorzystne zapisy dotyczące stosunków pracy dla wszystkich grup
nauczycieli akademickich. Większość nauczycieli akademickich wg projektu będzie
zatrudniona na zasadzie umowy o pracę, a rozwiązanie takiej umowy jest możliwe
w każdej chwili. Nawet wąska grupa nauczycieli mianowanych, w tym także na czas
określony, co jest zupełnie niezrozumiałe, może być zwalniana w trakcie roku
akademickiego (po semestrze zimowym). Projektodawcy ustawy nie wykazują zatem
dostatecznej troski o prawidłowość przebiegu procesu dydaktycznego, a zatem i
poziomu nauczania. Ten brak troski o wiedzę studentów przejawia się w zapisach
art.3 ust.1 p.8 w których mowa, że „studia licencjackie albo inżynierskie –
studia...... mogące przygotować do pracy
w określonym zawodzie”.
Pogorszenie
warunków socjalnych pracowników wynika ze zmniejszenia odpisów na Zakładowy
Fundusz Świadczeń Socjalnych do 6,5% planowanych rocznych wynagrodzeń brutto.
Można by zrozumieć i godzić się na takie rozwiązanie gdyby wprowadzono
równocześnie zapis dotyczący odpisów i funkcjonowania Pracowniczych Programów
Emerytalnych, których dotychczas nie uruchomiono w publicznych szkołach
wyższych. Projektodawcy zadekretowali, że nauczyciele akademiccy muszą być
zdrowi conajmniej do 45 roku życia, ponieważ prawa do płatnego urlopu dla
poratowania zdrowia uzyskują po przepracowaniu conajmniej 20 lat (aktualnie 3
lata) a łączny wymiar tego urlopu w okresie zatrudnienia nie może przekroczyć
dwóch lat (obecnie nie ma
ograniczeń ustawowych).
Pogorszenie
warunków płacowych wiąże się ze zwiększeniem górnej granicy pensum dla
pracowników naukowo-dydaktycznych z 210 do 240 godzin, a także możliwością
zmniejszenia płacy lub wypowiedzenia pracy w przypadku zmniejszenia obowiązków
wynikających z przyczyn pracodawcy (zmiany organizacyjne lub programowe).
Różnicuje się również odprawy emerytalne i rentowe dla nauczycieli akademickich
– 6 miesięczne dla mianowanych
(profesorów), 3 miesięczne dla pozostałych.
Projekt ustawy
dopuszcza, za zgodą rektora, dodatkowe zatrudnienie lub działalność gospodarczą
jednak nie dotyczy to osób, które taką działalność lub zatrudnienie mają w
chwili wejścia ustawy w życie. Przytoczone przez nas przykłady (nie wszystkie
na które możnaby się powołać) świadczą o tym, że projektodawcy pomyśleli
głównie o tym, aby w trudnej sytuacji finansowej uczelni publicznych łatwiej
się nimi rządziło, korzystając głównie z możliwości sterowania zatrudnieniem.
Drugorzędną sprawą staje się jakość kształcenia, co między innymi wynika z obniżenia
wymagań stawianych dla uzyskania statusu uczelni wyższej.
Znamiennym jest
zapis art.8 „ w uczelni mogą być
prowadzone studia wyższe i
studia doktoranckie, studia podyplomowe oraz kursy dokształcające,” a ponieważ
art.6 ust.3 daje możliwość „prowadzenia gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych”,
to może się okazać, że będą w Polsce funkcjonować „gimnazja wyższe”. Autorzy
projektu ustawy w swoich pracach nie uwzględnili bliskiej perspektywy
wstąpienia Polski do Wspólnoty Europejskiej i konieczności rywalizacji uczelni
polskich na otwartym rynku europejskim. Efektem tego jest utrzymanie
anachronicznych rozwiązań dotyczących funkcjonowania uczelni i kariery naukowej
nauczycieli akademickich. Utrzymanie w projekcie dotychczasowych rozwiązań w
tym zakresie powoduje konieczność wprowadzenia innych wymagań formalnych do
zatrudnienia na niektórych stanowiskach (profesora) obywateli polskich i
cudzoziemców. Takie rozgraniczenie może okazać się niekonstytucyjne.
Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność” Politechniki Śląskiej w Gliwicach uważa, że po raz kolejny grupa ekspertów pod kierunkiem prof. dr hab. Jerzego Woźnickiego proponuje projekt ustawy o szkolnictwie wyższym, który nie spełnia oczekiwań większości społeczności akademickiej oraz nie uwzględnia zmian, jakie dokonują się w naszym otoczeniu w zakresie funkcjonowania uczelni. Uważamy za bezprzedmiotowe dalsze prace, w tym legislacyjne, nad przedstawionym w dniu 26.05.2003r. projektem ustawy ”Prawo o szkolnictwie wyższym” opracowanym przez Zespół powołany przez Prezydenta RP. Wprowadzenie ustawy według proponowanej wersji mogłoby zlikwidować integralność społeczności akademickiej, co prawdopodobnie przewidzieli Autorzy projektu nie umieszczając między innymi zapisu o „społeczności akademickiej” w treści projektu ustawy.
W imieniu Komisji Zakładowej
NSZZ „Solidarność”
Politechniki Śląskiej w
Gliwicach
Przewodniczący
Tadeusz Giza
Gliwice dnia 25.06.2003r.