L.dz. KZ-83/06 Gliwice,
dn. 14.07.2006r.
Sz. Pan
Prorektor
d/s Dydaktyki
prof.
dr hab. inż. Ryszard K.Wilk
w/m
W
związku z pismem z dnia 10 lipca 2006r. dotyczącym zaopiniowania projektów
Uchwał Senatu Politechniki Śląskiej:
1.
w sprawie zasad
ustalania rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych oraz zasady obliczania godzin
dydaktycznych dla nauczycieli akademickich w roku akademickim 2006/2007.
2.
w sprawie
rodzajów zajęć dydaktycznych i liczebności grup studenckich w roku akademickim
2006/2007.
Komisja Zakładowa NSZZ
„Solidarność” Politechniki Śląskiej przedstawia następujące stanowisko:
- Senat
Politechniki Śląskiej działa w ramach prawa określonego przepisami ustawy
z dnia 27.07.2005 roku „Prawo o szkolnictwie wyższym” (Dz. U. Nr 164 poz.
1365, z późn. zm.) Statutu Politechniki Śląskiej oraz innymi przepisami
prawa. W § 113 Statutu Politechniki Śląskiej z dnia 25.01.1999 roku z
późn. zm. obowiązującym aktualnie oraz w § 95 Statutu Politechniki
Śląskiej z dnia 26.06.2006 roku, który będzie obowiązywał od 1. września
2006 roku określono jednoznacznie termin „nie później niż do końca
czerwca”, w którym Senat podejmuje uchwałę dotyczącą zasad ustalania
rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych (pensum), a także zasady określenia
godzin obliczeniowych. Przekroczenie tego terminu w odniesieniu do roku
akademickiego 2006/2007 będzie stanowiło naruszenie prawa (Statutu
Politechniki Śląskiej).
- Ustawa z
dnia 27.07.2005 roku „Prawo o szkolnictwie wyższym” nie nakłada na
uczelnie, w tym Politechnikę Śląską, obowiązku zwiększania rocznego
wymiaru zajęć dydaktycznych dla nauczycieli akademickich – określa tylko
ustawowy zakres jego stosowania.
- Pracodawca
(Politechnika Śląska) chce jednostronnie zmienić warunki pracy większości
nauczycieli akademickich poprzez zwiększenie obowiązkowego wymiaru zajęć
dydaktycznych nie oferując nic w zamian, ponieważ nie proponuje się
zwiększenia wynagrodzenia lub chociażby poprawy warunków pracy (np.
obniżenie liczebności grup studenckich). Działania te nie poprawią
również jakości kształcenia.
- Pracodawca
nie podjął rozmów ze związkami zawodowymi w celu zawarcia porozumienia
dotyczącego zmiany warunków pracy nauczycieli akademickich, czym naruszył
art. 21 ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 79 poz. 854 z dnia
23.05.1991 roku z późn. zm.).
- Rektor Politechniki
Śląskiej pismem R – 05/79/05/96 z dnia 20.03.2006 roku podjął działania
zmierzające do zmiany Regulaminu pracy. Związki zawodowe działające w
Politechnice Śląskiej w dniu 12.04.2006 roku przedstawiły pracodawcy
uzgodnioną treść Regulaminu pracy, do której nie wniósł on w terminie
ustawowym zastrzeżeń, zatem jego postanowienia stały się wiążące. W § 8
ust. 3 pkt. 1 oraz ust. 4 zawarto zasady postępowania w odniesieniu do
wymiaru pensum dydaktycznego oraz obliczenia godzin dydaktycznych. NSZZ
„Solidarność” Politechniki Śląskiej traktuje pismo Pana Prorektora ds.
Dydaktyki prof. dr hab. inż. Ryszarda K. Wilka jako działanie w duchu w/w
paragrafu Regulaminu pracy i nie
wyraża zgody na zwiększenie rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych (pensum)
a także przeliczników godziny wykonanej w sobotę ( 1,2 ) i niedzielę (
1,4 ) zawartego w przedstawionym projekcie uchwały Senatu Politechniki
Śląskiej.
- uważamy, że: - § 2 ust. 2 projektu uchwały narusza
przepisy § 151 Kodeksu pracy ustawy z dnia 26.06.1974 (tekst jednolity Dz. U. z
1998 roku Nr 21 poz. 94 z późn. zm.) i § 8 ust. 3 pkt. 1 Regulaminu pracy
Politechniki Śląskiej, a § 2 ust. 3 art. 11 i art. 18 § 1 i § 3 Kodeksu pracy.
·
Nie akceptujemy
również zapisów, w których przy wzroście pensum dydaktycznego nie proponuje się
równocześnie powrotu do wcześniej stosowanych zasad (15 godzin dydaktycznych)
przy obliczaniu godzin za prace dyplomowe § 3 ust. 2 i 3 projektu uchwały.
W projekcie uchwały w sprawie rodzajów zajęć
dydaktycznych i liczebności grup studenckich w roku akademickim 2006/2007 w § 2
pkt. 5 zapisana jest tylko dolna granica liczby studentów grupy seminaryjnej.
Taki zapis powoduje, że liczebność grupy jest prawnie nieokreślona. Przepis
staje się niejasny, prawnie
wadliwy i praktycznie niemożliwy do stosowania. W tego rodzaju przepisach
prawnych w szczególności powinny być określone górne granice w tych przypadkach
liczby studentów w grupie. Rodzi się zasadnicze pytanie, kto ma decydować o
możliwej do zaakceptowania liczbie studentów w grupie i na jakiej podstawie.
Może to prowadzić do bardzo dużego zróżnicowania liczebności studentów w
grupach na poszczególnych wydziałach, wpływać na bezpieczeństwo pracy i jakość kształcenia.
Przewodniczący Komisji Zakładowej