Niebawem rozpoczną się prace nad ustaleniem zasad II-go etapu
podwyżki wynagrodzeń od 1-go września br. Przypominamy członkom Związku i
pracownikom uczelni działania podjęte przy realizacji I-go etapu podwyżek w
2001 roku. 14.05.2003r.Komisja Zakładowa NSZZ"S" Pol. Śl.
PODWYŻKA WYNAGRODZEŃ W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
w 2001 r.
Reforma płac w
uczelniach rozpoczęta 1 września 2001r., przeprowadzana jest zgodnie z lipcową
nowelizacją ustawy o szkolnictwie wyższym [1]. Korzystne zmiany w zakresie
pracowniczych wynagrodzeń polegają na:
-
powiązaniu
wynagrodzeń w szkolnictwie wyższym z wynagrodzeniami w gospodarce narodowej,
przez zrównanie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia asystenta ze
przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej (poprzez odniesienie do kwoty
bazowej),
-
ustalenie
relacji między przeciętnym wynagrodzeniem asystenta a przeciętnymi
wynagrodzeniami w innych grupach stanowisk. Relacje te po zakończeniu
reformy mają wynosić jak 1 : 1 : 2 : 3 - nienauczyciel : asystent : adiunkt :
profesor.
Reforma odbywa
się w 3 etapach. Można zacytować fragmenty pisma Ministra Edukacji Narodowej
prof. dr hab. inż. E. Wittbrodta do Panów Rektorów [2]:
"Przyjęte w art. 117a
ustawy rozwiązania zmierzają do
osiągnięcia w 2003 r. znaczącej poprawy poziomów przeciętnych wynagrodzeń
pracowników uczelni. W tym roku przeciętne wynagrodzenia dla pracowników
cywilnych szkolnictwa wyższego w skali ogólnokrajowej powinny ukształtować się
na takich poziomach, aby przeciętne wynagrodzenie pracowników nie będących
nauczycielami akademickimi było na tym samym poziomie jak przeciętne
wynagrodzenie w grupie stanowisk asystentów, wykładowców, lektorów i
instruktorów, zaś relacje pomiędzy grupami stanowisk asystentów, wykładowców,
lektorów i instruktorów; docentów, adiunktów i starszych wykładowców oraz
profesorów powinny wynosić 1 : 2 : 3.
... W celu osiągnięcia
określonych ustawą wskaźników niezbędne było zróżnicowanie dynamiki wzrostu
maksymalnych i minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego w odniesieniu do
poszczególnych stanowisk. ..."
Według danych MEN przekazanych do Sejmu podczas przygotowywania nowelizacji ustawy [3], obecne średnie relacje między grupami stanowisk dla kraju wynoszą:
0,98 : 1: 1,60 : 2,73.
Pierwszy etap
reformy od 1 września br., - zgodnie z ustawą - ma zmienić relacje w kraju na:
0,99 : 1 : 1,65 : 2,81.
Od średnich
krajowych odbiegają relacje w
Politechnice Śląskiej, które obecnie wynoszą*):
0,857 : 1,0 : 1,366 : 2,767.
Stan ten oraz propozycje Komisji Zakładowej NSZZ"S" znaczniejszej poprawy sytuacji przedstawiono w rysunkach. Proponowano m.in. dochodzenie do stanu docelowego w 3 równych etapach. Jednak Władze uczelni nie wyraziły zgody na ten postulat. W rezultacie relacje wyniosą:
0,87 : 1,0 : 1,5 : 2,83,
czyli dalej będą odbiegać od średnich krajowych. Przedłużanie negocjacji mogłoby jednak przesunąć termin tak wyczekiwanych płatności. Podane relacje dotyczą przeciętnych łącznych planowych i nieplanowych wynagrodzeń. Relacje są jeszcze nieco mniej korzystne, gdyby porównywać tylko wynagrodzenia planowe.
Materiały źródłowe:
[1] Ustawa z
dnia 20 lipca 2001r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych
szkołach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. (Dz.U. z 2001r. Nr
85, poz. 924).
[2] Pismo MEN zn. DSW-V-217/ET/01 z dn. 4.10.2001.
[3] Sobieszczański
J.: Duży krok w dobrym kierunku. Wiadomości KSN nr 7/2001. (http://www.solidarnosc.org.pl/~ksn/Bullet/nr7(64).pdf)
Komisja Zakładowa NSZZ „Solidarność”
Politechniki Śląskiej
Gliwice, 14.11.2001r.
*)
Przeciętne wynagrodzenie asystenta Politechniki Śląskiej wynosi ok. 1,4
przeciętnego wynagrodzenia asystenta w kraju.