Uchwała
nr 6
Walnego Zebrania Delegatów
w sprawie programu Sekcji w
zakresie działalności wewnątrzzwiązkowej
Spała, 5 – 6 czerwca 2006 r.
Działalność
związkowa w sferze szkolnictwa wyższego i jednostek naukowych podlega
ograniczeniom, a wpływ Związku na warunki pracy jest niezadowalający. Przyczyny
tego stanu istnieją tak wewnątrz Związku jak i w jego otoczeniu.
Uważamy za niezbędne zmiany w organizacji Związku, jego statucie i regulacjach prawnych.
W szczególności
konieczna jest:
· poprawa jakości
działania Organizacji Zakładowych NSZZ
”Solidarność” (OZ), m.in. przez zwiększenie
pomocy materialnej i prawnej dla członków Związku. Będzie to możliwe przy
zwiększeniu aktywności OZ, łatwiejszym dostępie do dostosowanego do specyfiki
pracy naukowej i dydaktyki poradnictwa prawnego, dysponowaniu przez OZ większą
częścią składki członkowskiej, rozszerzeniu programu stałych rabatów na
różnego rodzaju zakupy towarów i usług dla członków Związku,
·
zmiana
struktury Związku na branżowo - regionalną, o dominującej roli branż, wyposażonych
w uwzględniające specyfikę tych branż środki prawne skutecznie wspierające członków
i przygotowane do proponowania regulacji prawnych. Niezbędna jest realizacja
uchwały Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ ”Solidarność” na temat roli branż i
struktury Związku. Konieczna jest realizacja uchwały Komisji Krajowej
dotyczącej komasacji Regionów,
·
zmiana statutu
i prawa związkowego, umożliwiającego członkostwo w Związku studentom i
doktorantom odbywającym praktyki zawodowe w postaci prowadzenia zajęć dydaktycznych,
·
podjęcie prac
legislacyjnych nad zmianą prawa związkowego, w którym wyłącznie członkowie
związku ponoszą obciążenie finansowe wynikające z działalności związków, natomiast
z efektów działalności związkowej korzystają wszyscy zatrudnieni,
· aktywne reagowanie
struktur krajowych Związku na potrzeby podstawowych OZ i sekcji branżowych.
Uchwała
nr 8
Walnego Zebrania Delegatów
w sprawie programu działania Sekcji w sferze szkolnictwa wyższego
Spała, 5 – 6 czerwca 2006 r.
Stan
szkolnictwa wyższego jest we współczesnym świecie jednym z najważniejszych
czynników decydujących o cywilizacyjnym i gospodarczym rozwoju państw i
społeczeństw. Wypływa stąd ogromna waga działań podejmowanych przez władze
państwowe oraz środowiska społeczne i polityczne, ale też i ogromna
odpowiedzialność za skutki tych działań.
W naszym
kraju stałą troską społeczną powinna być poprawa finansowania zadań szkolnictwa
wyższego. Przedmiotem debaty na całym świecie są źródła finansowania tych
zadań. Uważamy, że pracę w szkołach wyższych należy w zasadniczej i
przeważającej części traktować jako służbę publiczną - stąd podstawą
finansowania zadań szkolnictwa wyższego powinny być przede wszystkim środki
publiczne. Szkół wyższych nie można sprowadzać do roli przedsiębiorstw
edukacyjnych, traktowanych wyłącznie w kategoriach ekonomicznych. Tendencje do
komercyjnego ukierunkowania uczelni publicznych będą jednak narastać, jeżeli
zostanie utrzymane niedostateczne finansowanie z budżetu państwa. To zaś jest z
pewnością skutkiem nie tylko kryzysu finansów publicznych, ale również skutkiem
strategicznych koncepcji znajdujących swój pełny wyraz w zaliczaniu do
konsumpcji wydatków na edukację na poziomie wyższym. Zwykle towarzyszy temu
twierdzenie o braku bezpośredniej zależności między poziomem wykształcenia
społeczeństwa a tempem rozwoju gospodarczego.
Dzisiaj -
w okresie ogromnych przemian na świecie, spowodowanych głównie przez odkrycia
naukowe i ich praktyczne zastosowania - uczelnie powinny odgrywać decydującą
rolę w rozwijaniu twórczych zdolności młodego pokolenia i pobudzaniu
innowacyjności gospodarki. Krajowa Sekcja Nauki od swego powstania podejmuje
zdecydowane działania na rzecz takiego właśnie kierunku reformowania polskiego
szkolnictwa wyższego. Składając w Sejmie kolejne projekty ustaw i uczestnicząc
w wielu dyskusjach parlamentarnych położyliśmy wreszcie fundament,
doprowadzając do zapisania w niedawno uchwalonym Prawie o szkolnictwie wyższym,
że:
„uczelnie pełniąc misję odkrywania i
przekazywania prawdy
poprzez prowadzenie badań i kształcenie
studentów,
stanowią integralną część narodowego
systemu edukacji i nauki”.
Dalsze
budowanie na tym fundamencie jest jednak ciągle przed nami. Podejmując próbę
rozwiązania jedynie części istotnych problemów szkolnictwa wyższego nowa ustawa
nie zawiera systemu spójnego, tworząc w rzeczywistości zarzewie nowych
konfliktów. Przy braku wielu innych potrzebnych regulacji nie stajemy się
równoprawnym członkiem budowanej Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego.
Z tych powodów podstawowe kierunki działania Krajowej Sekcji Nauki w sferze
szkolnictwa wyższego powinny być kontynuacją dotychczasowego programu.
Najważniejsze sprawy do szybkiego rozwiązania, to:
1. Podniesienie
rangi doktoratu przez zmianę przepisów o przewodach doktorskich
i o wymaganiach dotyczących instytucji uprawnionych do nadawania
stopnia doktora.
2.
Przyjęcie zasady, że stopień naukowy doktora jest wystarczającą
formalną podstawą do zajmowania każdego stanowiska i pełnienia każdej funkcji
akademickiej.
3. Wprowadzenie
zasady, że do organów kolegialnych uczelni i do Rady Głównej Szkolnictwa
Wyższego wybierani są przedstawiciele ogółu nauczycieli akademickich bez obecnego
podziału na kurie tzw. „samodzielnych” i „niesamodzielnych”.
4. Wprowadzenie
precyzyjnych zasad przeprowadzania konkursów na stanowiska akademickie w
szkołach wyższych.
5. Wprowadzenie
zasady, że o awansie naukowym i powierzanych zadaniach decydują rzeczywiste
kompetencje, a nie spełnienie tylko formalnych wymagań.
6. Publiczne
udostępnienie informacji o działalności dydaktycznej i naukowej pracowników
akademickich w formie elektronicznej.
7. Przyjęcie
zasady, że nauczyciel akademicki zatrudniony w uczelni na podstawie mianowania
powinien być etatowym pracownikiem tylko tej uczelni, natomiast zatrudnieni na
podstawie umowy o pracę mogą mieć większą swobodę łączenia pracy w uczelni
będącej ich głównym miejscem zatrudnienia, z zatrudnieniem u innego pracodawcy.
8. Zmiana
systemu oceny jakości procesu kształcenia, aby jego podstawą była także ocena
kompetencji uzyskiwanych przez absolwentów uczelni. W ocenie procesu
kształcenia należy uwzględniać również takie czynniki jak stwarzanie studentom
możliwości osobistego rozwoju, organizowanie zajęć tak, by wiedza mogła być
rzetelnie przekazywana, przy zachowaniu prawidłowych relacji między badaniami
naukowymi a dydaktyką.
9. Powiązanie
systemu finansowania uczelni z zakresem zadań podejmowanych lub zlecanych na
okres wykraczający poza ramy budżetów rocznych, poprzez wprowadzenie wieloletnich
planów finansowo-zadaniowych, uzgadnianych między uczelnią i właściwym
ministrem.
Duża
odpowiedzialność za proces koniecznych przemian spoczywa na całym środowisku
akademickim. Niemniej jednak, to obowiązkiem władz państwa jest zapewnienie odpowiednich
warunków rozwoju. Warunki te, to przede wszystkim:
·
znaczny wzrost wsparcia finansowego niezamożnych studentów,
·
poważne uzupełnienie bazy materialnej uczelni,
·
umocowanie prawne odpowiedniego modelu kariery akademickiej,
·
zapewnienie stabilności zatrudnienia nauczycieli przy godziwym ich
wynagradzaniu,
·
wprowadzenie rozwiązań prawnych gwarantujących skuteczną ochronę praw
pracowników szkół wyższych.
Stabilność
zatrudnienia, osiągana po okresie pozwalającym na stwierdzenie przydatności do
realizacji zadań dydaktycznych i naukowych, stanowi podstawową gwarancję realizacji
wolności akademickich.
Działania
Krajowej Sekcji Nauki na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego muszą być więc
dalej konsekwentnie prowadzone, a w szczególności w zakresie zmian prawa w
obszarze szkolnictwa wyższego, poprawy wynagrodzeń i ochrony praw
pracowniczych, a także poprzez negocjowanie ponadzakładowego układu zbiorowego
pracy.
Uchwała
nr 12
Walnego Zebrania Delegatów
Spała, 5 – 6 czerwca 2006 r.
Walne
Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” zobowiązuje
nowowybraną Radę KSN NSZZ „Solidarność” do niezwłocznego przystąpienia do prac
nad projektem niezbędnych zmian w ustawie „Prawo o szkolnictwie wyższym” z dnia
27 lipca 2005 r., tak, aby projekt ten został opracowany nie później niż do
końca października 2006 r.
Apel nr 2
Walnego Zebrania Delegatów
Krajowej Sekcji Nauki NSZZ
„Solidarność”
w sprawie akcji strajkowej
w przypadku zniesienia normy 50% kosztów uzyskania przychodów
Spała, 5 – 6 czerwca 2006 r.
Walne
Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” wzywa Organizacje
Zakładowe zrzeszone w Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność” do podjęcia
akcji protestacyjnej lub strajkowej w przypadku podtrzymania przez Ministerstwo
Finansów zamiaru zmniejszenia wynagrodzeń w wyniku zniesienia normy 50% kosztów
uzyskania przychodów.
Stanowisko nr 1
Walnego Zebrania Delegatów
Krajowej Sekcji Nauki NSZZ „Solidarność”
w sprawie projektu likwidacji ryczałtu 50 % kosztów
uzyskania
przychodu z tytułu praw autorskich i pokrewnych
Spała, 5 – 6 czerwca 2006 r.
Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji
Nauki zdecydowanie negatywnie ocenia projekt likwidacji ryczałtu 50 % kosztów
uzyskania przychodu z tytułu praw autorskich i pokrewnych.
Pracownicy
szkolnictwa wyższego i nauki ponoszą bardzo duże, dodatkowe koszty tworzenia i
utrzymania swoich warsztatów naukowych, pracują w znacznie większym niż
nominalny wymiarze czasu pracy i uwzględnienie ponoszenia przez nich, jak i
przez innych twórców, dodatkowych kosztów uzyskania przychodu na
dotychczasowych zasadach jest w pełni uzasadnione. Projektowana zmiana prawa
uderzy najbardziej w młodych pracowników nauki i szkolnictwa wyższego,
powodując ich dodatkowy odpływ za granicę. Oznacza ona również bezprecedensową
obniżkę dochodów pracowników sfery nauki i szkolnictwa wyższego bez
jakiejkolwiek rekompensaty.
Apelujemy
do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej oraz do partii tworzących obecną koalicję
rządową o odstąpienie od tego projektu. Apelujemy również do wszystkich
organizacji działających w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego, a więc:
- do Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego,
- do Konferencji Rektorów Akademickich Szkół
Polskich,
- do Konferencji Rektorów Uczelni
Niepublicznych,
- do Prezydium Polskiej Akademii Nauk,
- do Rady Głównej Jednostek
Badawczo-Rozwojowych
oraz do wszystkich
innych organizacji i reprezentacji środowiska nauki i szkolnictwa wyższego o
wyrażenie zdecydowanego i silnego sprzeciwu wobec projektowanej zmiany.
Apelujemy
również do Komisji Krajowej i Krajowego Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ
SOLIDARNOŚĆ, a także do innych struktur Związku, o udzielenie nam skutecznego, solidarnego
wsparcia oraz postawienia sprawy na forum Komisji Trójstronnej do Spraw
Społeczno-Gospodarczych.
w sprawie środków
komunikacji społecznej
Spała, 5 – 6 czerwca 2006 r.
Uczestnictwo
w życiu społecznym, w edukacji, w uprawianiu nauki czy tworzeniu kultury jest
nie do pomyślenia bez dobrze funkcjonującej komunikacji społecznej. Składają
się na nią relacje międzyosobowe, ale szczególną rolę w tej dziedzinie odgrywają:
prasa, radio, telewizja, sieci komputerowe i inne środki audiowizualne. Dostęp
do środków tej komunikacji, zasięg ich oddziaływania – zwłaszcza radia,
telewizji i internetu, a po części także prasy – jest coraz powszechniejszy i
nie pozostaje bez wpływu na całość życia społecznego. Nowe technologie,
zwłaszcza w dziedzinie łączności satelitarnej i rozwoju sieci komputerowej,
przynoszą wciąż nowe sposoby wyrażania ludzkiej myśli i docierania z tym do
odbiorcy. Na tym tle coraz wyraźniej rysuje się dzisiejszy kryzys komunikacji
społecznej.
Wyraża
się on najbardziej w jej komercjalizacji i ideologizacji. Kategoria korzyści
finansowej stała się podstawową miarą oceny funkcjonowania środków komunikacji,
stąd też mają one dzisiaj zadanie nie tyle tworzenia relacji międzyosobowych,
co raczej stają się okazją do "zrobienia dobrego interesu".
Ideologizacja komunikacji wiąże się z próbą zapanowania nad społeczeństwem
rozmaitych grup nacisku i partii politycznych. Cechą charakterystyczną tego
zjawiska jest fakt, że takiej dominacji może dokonywać niewielka grupa ludzi.
Zawłaszczenie przez nią dostępu do środków komunikacji, często z jednoczesnym
uniemożliwieniem takiego dostępu przedstawicielom innych ugrupowań społecznych
czy politycznych, sprawia, że może ona uprawiać swoisty „rząd dusz".
"Najwyższe kierownictwo" środków komunikacji, wykorzystując
zarządzanie kanałem przekazu w takich operacjach jak inicjowanie tematu,
sterowanie priorytetami czy też sterowanie gęstością przepływu informacji, może
dość łatwo wpływać na kształtowanie się opinii społecznych.
Występujemy
do instytucji mających mandat społeczny oraz wpływ na komunikację społeczną o
działania na rzecz wiarygodności przekazu, która wymaga:
·
wprowadzenia
rzeczywistego sprzężenia zwrotnego, dającego informowanym możliwość korygowania
informacji tendencyjnej i nierzetelnej,
·
sprawnego i
wiarygodnego systemu komunikacji społecznej, niezbędnego dla budowy solidarnego
społeczeństwa.
Krajowa
Sekcja Nauki będzie wspierać wszelkie działania na rzecz prawdziwego uspołecznienia
środków komunikacji mających charakter publiczny, tak, by wreszcie stały się
one autentycznymi środkami komunikacji społecznej w przekazywaniu prawdy, a nie
były „środkami masowego przekazu".