Apel
Komisji
Zakładowej NSZZ "Solidarność"
i Rady Zakładowej Związku Nauczycielstwa Polskiego Politechniki Śląskiej
z dnia 19 maja 2004 r. w sprawie projektów ustawy "Prawo o szkolnictwie
wyższym"
Komisja Zakładowa NSZZ
"Solidarność" oraz Rada Zakładowa Związku Nauczycielstwa Polskiego
reprezentujące znaczną część środowiska akademickiego Politechniki Śląskiej
w Gliwicach z uwagą towarzyszą pracom nad nową ustawą dotyczącą
szkolnictwa wyższego. W toku tych prac powstały dwa projekty ustawy
"Prawo o szkolnictwie wyższym", które przekazano do laski
marszałkowskiej. Jeden przygotowany przez rektorów pod patronatem Prezydenta
RP, tzw. projekt prezydencki oraz drugi projekt poselski. Projekty różnią się
zakresem regulacji i stosunkiem do uprawnień pracowniczych.
Apelujemy do
Parlamentarzystów naszego Regionu, aby zapoznali się z koncepcjami szkolnictwa
wyższego według obu projektów, rzeczowo je oceniając oraz kierując do dalszych
prac w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, podjęli decyzje prowadzące do jak
największej zgodności naszego prawa z prawem pozostałych krajów Unii
Europejskiej.
Uważamy, że projekt poselski
w istotnie większym zakresie odpowiada kierunkowi rozwoju europejskiego
szkolnictwa wyższego i zobowiązaniom przyjętym w Deklaracji Bolońskiej,
podpisanej przez europejskich ministrów szkolnictwa wyższego. W toku prac
parlamentarnych nad projektem poselskim, dostosowanie to może być w pełni
zrealizowane.
Projekt poselski kompleksowo
reguluje zasady pracy szkół wyższych, nie zostawiając obszarów prawa
pochodzących z minionego okresu, jako wyjątkowych jedynie dla naszego kraju.
Szczegółowe omówienie
projektu poselskiego, zawartych w tym projekcie uregulowań prawnych, dołączone
jest w załączniku do niniejszego apelu.
Przewodniczący Komisji
Zakładowej
NSZZ
"Solidarność"
Tadeusz Giza |
Przewodnicząca Rady Zakładowej Związku Nauczycielstwa Polskiego Bożena Paluchiewicz |
Załącznik
UZASADNIENIE
do poselskiego
projektu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym
Druk sejmowy nr 2931
Zmiany
zachodzące w Polsce w ostatnim dziesięcioleciu, a zwłaszcza docenienie przez
społeczeństwo wartości wyższego wykształcenia, stworzyły dla szkolnictwa
wyższego szansę znacznego rozwoju. Powstały liczne uczelnie niepaństwowe,
szybko powiększające liczbę swych studentów. Wiele uczelni państwowych poszerza
ofertę edukacyjną wprowadzając nowe kierunki i formy studiów. Otwierane są nowe
państwowe wyższe szkoły zawodowe. Ogólna liczba studentów wzrosła z 380 tysięcy
w 1990 roku do 1,8 miliona w 2003 r. Równocześnie jednak, wskutek braku
perspektywicznej polityki państwa, większość uczelni państwowych znalazła się w
stanie poważnego kryzysu. Główne jego przyczyny, to wieloletnie
niedofinansowanie, niedostateczny dopływ młodej kadry i zbyt powolny jej
rozwój. Także regulacje prawne nie przystają do nowej sytuacji. Ustawy
obowiązujące od 1990 roku utrudniają bowiem uczelniom organizowanie
działalności dydaktycznej i badawczej oraz racjonalne gospodarowanie swoim
mieniem. Oczekiwany przez społeczeństwo dalszy rozwój szkolnictwa wyższego
wymaga zasadniczego zwrotu w polityce edukacyjnej i naukowej państwa i odważnych
zmian w ustawodawstwie.
Najważniejsze
zmiany powinny dotyczyć modelu zasilania finansowego uczelni i modelu kariery
naukowej nauczycieli akademickich. Zmiany w finansowaniu zadań szkół wyższych powinny
uwzględniać zróżnicowane możliwości zwiększania udziału środków
pozabudżetowych, a także stopniowe powiększanie dotacji budżetowej do wysokości
pozwalającej na doprowadzenie stanu wykształcenia społeczeństwa polskiego do
poziomu krajów zachodnioeuropejskich. Model kariery naukowej powinien opierać
się na przyjęciu zasady, że stopień doktora, podobnie jak w większości krajów
Europy i świata, daje pełne podstawy dla samodzielności w uprawianiu nauki i
prowadzeniu zajęć dydaktycznych.
Poważnymi
wadami obecnego systemu szkolnictwa wyższego są jego niespójność oraz niezbyt
skuteczna ocena zewnętrzna jakości kształcenia i nadawania stopni i tytułów
zawodowych i naukowych. Niespójność tego systemu wynika m.in. stąd, że jest on
regulowany przez trzy niezależnie działające ustawy: ustawę z dn. 12 września
1990 r. o szkolnictwie wyższym (z późniejszymi zmianami), ustawę z dn. 12
września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych i ustawę z dn. 26
czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych.
Przed
państwem polskim stanął imperatyw stworzenia systemu złożonego z uczelni publicznych
i niepublicznych, podlegających przepisom jednej ustawy. Niezbędne jest
utworzenie spójnego systemu, obejmującego uczelnie o różnym poziomie i o
różnych profilach kształcenia, ale podlegającego jednolitym regułom przy
udzielaniu uprawnień do wydawania odpowiednich dyplomów państwowych oraz takim
samym procedurom oceny i akredytacji. Obowiązek nadzoru nad całym cywilnym
szkolnictwem wyższym powinien spoczywać na Ministrze Edukacji Narodowej i
Sportu.
Ustawa „Prawo o szkolnictwie wyższym” dotyczy szkół
wyższych, zwanych też uczelniami, zarówno publicznych, jak i niepublicznych
(jeśli przepisy nie stanowią inaczej), zawodowych i akademickich oraz
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ustawa nie dotyczy uczelni podlegających
ustawie o wyższym szkolnictwie wojskowym, uczelni prowadzonych przez kościoły i
związki wyznaniowe (oprócz KUL) oraz szkół wyższych pomaturalnych (kolegiów)
[art.3].
Ustawa
zmienia dotychczasowe zasady nadzoru nad uczelniami. Nadzór nad uczelniami,
których dotyczy ustawa, sprawuje minister właściwy do spraw szkolnictwa
wyższego, jednak Prezes Rady Ministrów może przekazać nadzór nad określoną
uczelnią innemu ministrowi, jeśli dojdzie do takiego porozumienia między
zainteresowanymi ministrami [art.39]. Nadzór nad uczelniami nie sprzeciwia się
ich autonomii, a granice uprawnień ministra i innych organów władzy państwowej
w stosunku do uczelni określa sama ustawa.
Podstawowym
zadaniem wszystkich uczelni, zawodowych i akademickich, jest kształcenie
studentów, a do podstawowych zadań uczelni akademickich należy również
uprawianie twórczości naukowej lub artystycznej oraz kształcenie pracowników
nauki [art.5]. Uczelnie nadają swoim absolwentom stopnie kwalifikacji zawodowej
potwierdzone dyplomem państwowym [art.8], a stopniami tymi są: 1) stopień
licencjata lub inżyniera, 2) stopień magistra lub równorzędny,
3) stopień doktora, który jest stopniem naukowym [art.4]. Studiami
prowadzącymi do uzyskania stopni kwalifikacji zawodowej są odpowiednio:
1) studia podstawowe, 2) studia magisterskie, 3) studia doktoranckie.
Ze
względu na różny zakres podstawowych zadań i uprawnień uczelnie zalicza się do
zawodowych albo do akademickich. Uczelnia, która uzyskała uprawnienia do
prowadzenia tylko studiów podstawowych i do nadawania stopni licencjata lub
inżyniera jest uczelnią zawodową. Uczelnia może być uznana za uczelnię
akademicką, jeśli w określonym przez ustawę zakresie uzyskała i wykonuje
uprawnienia do nadawania stopnia magistra (lub równorzędnego) i prowadzi studia
magisterskie. Wśród uczelni akademickich ustawa wyodrębnia kategorię uczelni
uniwersyteckich, a taką może stać się uczelnia, jeśli w określonym przez ustawę
zakresie uzyskała i wykonuje uprawnienia do nadawania stopnia doktora i
prowadzi studia doktoranckie [art.9]. Uczelnie uniwersyteckie mają najszerszy
zakres autonomii, np. same decydują o swoim statucie, gdyż minister właściwy do
spraw szkolnictwa wyższego nie sprawdza jego zgodności z ustawami i aktem
utworzenia uczelni [art.49]. Przyjęta w projekcie ustawy kategoryzacja uczelni
nie burzy podziałów dotychczas istniejących - jej celem jest większa
przejrzystość systemu. Do kategorii uczelni uniwersyteckich będą należeć
również uczelnie nie mające uniwersytetu w nazwie - nadanie im jednak miana
"uniwersyteckie" jest zgodne z powszechną w świecie tendencją do
uniwersalizacji wiedzy - zwłaszcza na poziomie studiów doktoranckich.
Zasady udzielania uczelniom uprawnień do nadawania stopni
kwalifikacji zawodowych są jednakowe dla uczelni publicznych i niepublicznych.
Natomiast tryb powoływania tych uczelni jest różny ze względu na to, że inne
jest źródło środków (publiczne albo niepubliczne) na utworzenie i prowadzenie
tych uczelni. Nie mniej jednak ranga aktu utworzenia uczelni jest w przypadku
uczelni publicznej i niepublicznej taka sama [art.15]:
-
uczelnię akademicką tworzy się w drodze ustawy o utworzeniu
uczelni publicznej albo o upoważnieniu założyciela do utworzenia uczelni
niepublicznej,
-
uczelnię zawodową tworzy się w drodze rozporządzenia Rady
Ministrów o utworzeniu uczelni publicznej albo o upoważnieniu założyciela do
utworzenia uczelni niepublicznej.
Takiej samej
(odpowiednio) rangi są akty prawne o przekształceniu, zniesieniu i zmianie
nazwy uczelni.
Ustawa zmienia dotychczasowy tryb tworzenia uczelni
niepublicznych, który polegał na wyrażeniu zgody przez ministra edukacji
narodowej na utworzenie uczelni. Dzięki tej zmianie uczelnie niepubliczne stają
się równorzędnymi jednostkami w stosunku do uczelni publicznych. Mając takie
same uprawnienia do nadawania stopni kwalifikacji zawodowych jak uczelnie
publiczne, uczelnie niepubliczne podlegają również takiemu samemu trybowi
nadzoru i oceny. Taki mechanizm powinien doprowadzić do zmniejszenia różnic w
poziomie kształcenia studentów przez uczelnie nadające swym absolwentom
równorzędne stopnie kwalifikacji zawodowej. Uczelnie mogą się przekształcać i
przechodzić do innej kategorii, np. z grupy uczelni zawodowych do akademickich.
Uczelnie mogą także tracić posiadane uprawnienia. Likwidacja uczelni jest
ostatecznością [art.19, art.43, art.45, art.49].
Instytucją kompetentną w zakresie oceny wniosku o
utworzenie nowej uczelni, oceny działalności uczelni istniejącej oraz o
powierzenie jej odpowiednich uprawnień, jest Państwowa Komisja Akredytacyjna, a
wnioski o utworzenie uczelni akademickiej opiniuje ponadto Rada Główna
Szkolnictwa Wyższego [art.15]. Pozytywna opinia tych organów jest konieczna do
wszczęcia postępowania na szczeblu Rady Ministrów w sprawie utworzenia uczelni.
Inicjatorem utworzenia uczelni publicznej jest minister właściwy do spraw
szkolnictwa wyższego, a w przypadku uczelni zawodowej - także sejmik
województwa. Inicjatorem utworzenia uczelni niepublicznej jest osoba fizyczna
lub niepubliczna osoba prawna, która obejmuje funkcję założyciela uczelni
[art.17].
Rada Główna Szkolnictwa Wyższego jest,
tak jak obecnie, wybieralnym organem przedstawicielskim szkolnictwa wyższego,
który współdziała przede wszystkim z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa
wyższego. Liczy ona, tak jak obecnie, 30 członków, będących przedstawicielami
nauczycieli akademickich i studentów, jednak zasady wyboru członków ulegają
zmianie [art.26]: członków Rady będących
przedstawicielami nauczycieli akademickich wybierają spośród siebie nauczyciele
akademiccy zatrudnieni w uczelni jako podstawowym miejscu pracy - nauczycieli
akademickich, mających tytuł naukowy profesora w liczbie 17, nauczycieli
akademickich mających stopień doktora w liczbie 10.
W
wyborach do Rady Głównej biorą udział uczelnie publiczne i niepubliczne.
Kadencję Rady przedłużono do 4 lat. Do zadań Rady należy m.in. opracowywanie
problemów o charakterze strategicznym dla szkolnictwa wyższego, opiniowanie
projektów aktów prawnych oraz opracowywanie i opiniowanie zasad i kryteriów
rozdziału środków budżetowych pomiędzy uczelnie [art.23, 24].
Państwowej Komisji Akredytacyjnej przydziela się
kompetencje w zakresie ustanawiania warunków tworzenia i działania uczelni,
udzielania uczelniom i jednostkom naukowym uprawnień do nadawania stopni
kwalifikacji zawodowej oraz oceny jakości kształcenia [art.10, art.28]. Na
podstawie opinii Państwowej Komisji Akredytacyjnej minister właściwy do spraw
szkolnictwa wyższego podejmuje decyzje w sprawie udzielenia lub cofnięcia
uczelni uprawnień do nadawania stopni kwalifikacji zawodowej.
Ogólny
zakres działania Państwowej Komisji Akredytacyjnej obejmuje:
·
dotychczasowe zadania Państwowej Komisji Akredytacyjnej,
·
Część zadań Centralnej Komisji do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni
Naukowych (w zakresie spraw dotyczących nadawania tytułu profesora i uprawnień
do nadawania stopnia doktora).
Podtrzymywanie
równoległego funkcjonowania dwóch państwowych instytucji akredytacyjnych
zajmujących się bardzo zbliżoną materią jest marnotrawieniem sił i środków. W
projekcie Centralna Komisja do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych
ulega zniesieniu.
Nadzór nad uczelniami należy do
kompetencji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego (chyba że na podstawie
decyzji Prezesa Rady Ministrów nadzór nad określoną uczelnią obejmie inny
minister) [art.39]. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, zgodnie z
wnioskiem Państwowej Komisji Akredytacyjnej, określa ogólne zasady
funkcjonowania uczelni, a w zakresie spraw przewodów doktorskich, także
pozauczelnianych jednostek naukowych uprawnionych do nadawania stopnia doktora
[art.40].
Kompetencje
ministra do podejmowania decyzji dotyczących nadawania stopnia doktora w
jednostkach nie będących uczelniami, ani ich częścią, wynikają stąd, że
prowadzenie przewodów doktorskich, łącznie ze studiami doktoranckimi lub
niezależnie od takich studiów, jest procesem kształcenia, w wyniku którego
uzyskuje się ów najwyższy stopień kwalifikacji zawodowej. Za całość spraw dotyczących
studiów wyższych i nadawania stopni kwalifikacji zawodowej powinien odpowiadać
minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego. Dokonywanie oceny przewodów
doktorskich oraz jednostek prowadzących takie przewody należy do zadań
Państwowej Komisji Akredytacyjnej, która kieruje swoje wnioski do ministra
właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w sprawie powierzenia uprawnień do
nadawania stopnia doktora, a także w sprawie cofnięcia, ograniczenia lub
zawieszenia tych uprawnień.
Minister
właściwy do spraw szkolnictwa wyższego koryguje działania uczelni, w przypadku
gdy jej władze podejmują kroki niezgodne z przepisami prawa, aktem utworzenia
uczelni lub jej statutem. Minister może:
-
uchylić uchwałę senatu uczelni lub decyzję rektora,
a w razie
poważnego naruszenia prawa:
-
wystąpić do organu uczelni wybierającego rektora o odwołanie
rektora lub prorektora,
-
zawiesić lub cofnąć uprawnienia uczelni do nadawania stopni
kwalifikacji zawodowej,
-
wszcząć postępowanie w sprawie zniesienia uczelni [art.43,
art.44].
Decyzje ministra
w zakresie nadzoru nad uczelniami są decyzjami administracyjnymi i podlegają
zaskarżeniu do sądu administracyjnego [art.45].
Ustawa
zapewnia uczelniom samorządność, w ramach obowiązujących przepisów, m.in. przez
działanie wybieranych organów kolegialnych (senat, rada wydziału) oraz
jednoosobowych (rektor, dziekan) [art.50]. Podstawowym dokumentem ustalającym
ustrój uczelni, regulującym jej funkcjonowanie, jest statut uchwalony przez
senat uczelni. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego może określić
zasady, którym powinien odpowiadać statut uczelni, jeśli nie jest ona uczelnią
uniwersytecką w rozumieniu ustawy [art.49]. W organach kolegialnych reprezentowane
są poszczególne grupy pracowników oraz studenci, przy czym najliczniejszą reprezentację
w tych organach mają profesorowie (co najmniej połowę liczby członków)
[art.51]. W uczelni zawodowej organem kolegialnym jest także konwent, który
został ustanowiony przez ustawę z dn. 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach
zawodowych [art.50 oraz art.53-56]. Projektowana ustawa w art.50 umożliwia
uczelniom akademickim powołanie organu (rady powierniczej, rady patronackiej
lub innego) złożonego z przedstawicieli uczelni i przedstawicieli wyłonionych
przez środowiska samorządowe, społeczne i zawodowe. Zadaniem tego organu jest
wspieranie organizacyjne działalności uczelni i ułatwianie jej współpracy z
otoczeniem. Zakładając, że wydatkowanie funduszy publicznych powinno podlegać
ocenie, wprowadzono do obowiązków senatów i rad wydziałów uczelni publicznych
nie tylko uchwalanie planu rzeczowo-finansowego, ale także ocenę jego wykonania
[art.52 ust.1 pkt 3].
Ustawa
nie narusza tradycyjnego ustroju uczelni z wydziałami jako podstawowymi jednostkami
organizacyjnymi, jednak dopuszcza inne sposoby organizacji uczelni (np.
uczelnia bezwydziałowa), jeśli tak ustanowi statut [art.69]. Istotną jednostką
uczelni jest biblioteka uczelniana, a także archiwum [art.71-74]. O kształcie
administracji uczelni ma decydować jej statut, który w przypadku uczelni
akademickiej może zachować strukturę stosowaną obecnie z dyrektorem administracyjnym
na czele służb administracyjnych, albo wprowadzić stanowisko kanclerza o
odpowiednio rozszerzonych kompetencjach [art.85]. Ponieważ każde z tych
rozwiązań ma swoich zwolenników, powinna decydować o tym sama uczelnia. W
przypadku uczelni zawodowej zachowano funkcję kanclerza tak jak w ustawie z dn.
26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych.
W
regulacjach dotyczących finansowania uczelni przyjęto zasadę, że działalność
dydaktyczna uczelni publicznej jest finansowana z budżetu państwa, a ponadto
może być dofinansowywana z budżetu samorządu terytorialnego, przede wszystkim
na szczeblu województwa [art.77, art.78]. Uczelnia może także korzystać z
innych źródeł finansowania, a przede wszystkim z odpłatnej działalności
usługowej (dydaktycznej, badawczej, doradczej, technicznej i in.). W przypadku
gdy uczelnia (zawodowa) ma powstać z inicjatywy samorządu wojewódzkiego,
współfinansowanie przez samorząd może być warunkiem jej utworzenia. Uczelnia
publiczna jest zatem finansowana w formie dotacji budżetowej na działalność
dydaktyczną, kształcenie nauczycieli akademickich, na utrzymanie majątku
uczelni oraz na inwestycje. Ponadto budżet państwa finansuje główną część
pomocy materialnej dla studentów. Zasady i tryb finansowania działalności
naukowej i badawczej uczelni publicznych są regulowane odrębnymi przepisami
(art.14).
Uczelnia
niepubliczna finansuje swoją działalność ze środków niepublicznych, przede
wszystkim z opłat pobieranych od studentów. Budżet państwa uczestniczy w
finansowaniu pomocy materialnej dla studentów tych uczelni na takich samych
zasadach jak dla studentów uczelni publicznych. Ponadto budżet państwa może
dofinansowywać dydaktyczną działalność tych uczelni, jeśli ustawa budżetowa
przeznaczy środki na ten cel (art.79).
Obecny
sposób finansowania uczelni publicznych („państwowych” - według obecnej terminologii)
budzi wątpliwości co do zgodności z konstytucyjną zasadą „Nauka w szkołach
publicznych jest bezpłatna” [Konstytucja RP art.70 ust.2]. Obowiązująca ustawa
z dn. 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym umożliwiała uczelniom
publicznym pobieranie opłat za studia od studentów studiów wieczorowych i
zaocznych. Wskutek rozwijania tych form studiów ogólna liczba osób studiujących
w tym trybie i wnoszących opłaty jest obecnie porównywalna z liczbą studentów
studiów dziennych. Wiele uczelni większość swych miejsc przeznacza dla
studentów studiów płatnych ze względu na zbyt niskie środki otrzymywane z
budżetu. Konsekwentne wprowadzenie zasady, że wszyscy studenci uczelni
publicznych studiują bezpłatnie wymagałoby znacznego zwiększenia środków
budżetowych na pokrycie kosztów kształcenia studentów studiów wieczorowych i
zaocznych. Bez znacznego zwiększenia środków budżetowych uczelnie byłyby
zmuszone do zawieszenia tych form studiów, a studenci pozbawieni możliwości
ukończenia rozpoczętej nauki.
Zapis
konstytucyjny „Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna" oznacza, że
zasadnicze koszta nauczania nie mogą być pokrywane z kieszeni pobierającego
nauki lub jego rodziców. Środków budżetowych nie wystarcza jednak dla
wszystkich chętnych i zakwalifikowanych na studia w uczelniach publicznych.
Limit miejsc w uczelniach musi być zatem określony środkami przeznaczonym na
ten cel w budżecie państwa i kosztami rzeczywistymi studiów. Ustawa zasadnicza
jest zatem ograniczana w swym wykonaniu poprzez budżet państwa, podział środków
między uczelnie i uchwały senatów określających liczbę miejsc każdego roku.
Uważając
zatem, że wykonanie prawa konstytucyjnego do bezpłatnego nauczania jest ograniczane
wielkością środków przyznanych na ten cel, w projekcie ustawy zapisano w
art.art.12,13, 77, 78, 83 i 84 stan istniejący. Limit studentów, którym państwo
opłaca studia jest określony funduszami przyznanymi szkołom, a powyżej tego
limitu uczelnie, o ile mają możliwości, mają prawo w okresie przejściowym
[art.214] przyjąć dodatkowych studentów płacących za studia. Każdy obywatel, o
ile się zakwalifikował na podstawie jednakowej i wspólnej dla wszystkich
kandydatów procedury rekrutacyjnej, ma prawo domagać się przyjęcia na takie
studia i mieć takie same prawa i obowiązki jak studenci przyjęci w ramach
limitu. Limit ustalany w ustawie budżetowej na dany rok nie może być niższy niż
limit w roku poprzednim.
Uczelnie
publiczne będą, podobnie jak obecnie, korzystać z szeregu przywilejów ekonomicznych:
stają się właścicielami użytkowanych gruntów i budynków, stanowiących własność
Skarbu Państwa lub własność samorządu terytorialnego, będą zwolnione z podatków
i ceł [art.76 oraz art.88].
Zgodnie
z praktyką stosowaną obecnie w wielu krajach w Europie i przyjętą jako punkt
dojścia w tzw. "procesie bolońskim", ustawa przyjmuje trzystopniowy
układ organizacji studiów wyższych: studia podstawowe, magisterskie oraz
doktoranckie, dopuszczając możliwość prowadzenia jednolitego kursu obejmującego
oba niższe stopnie [art.94]. Każdy stopień studiów kończy się nadaniem
absolwentowi odpowiedniego stopnia kwalifikacji zawodowej: licencjata (lub
równorzędnego), magistra (lub równorzędnego), albo doktora [art.94]. Przebieg
studiów jest regulowany planami studiów i programami nauczania, ustalanymi dla
poszczególnych kierunków i specjalności zgodnie ze standardami, które ustala
Państwowa Komisja Akredytacyjna [art.95]. Szczegółową organizację studiów oraz
szczegółowe prawa i obowiązki studenta, nie wymienione w ustawie, określa
regulamin studiów. Uczelnie uniwersyteckie (w rozumieniu ustawy) mają
samodzielność w ustalaniu regulaminu studiów, a w pozostałych uczelniach regulamin
podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego
[art.101].
Trzystopniowy
układ studiów umożliwia studentom płynne przechodzenie przez kolejne stopnie, a
przy tym stwarza możliwość uzyskania dyplomu na takim poziomie kwalifikacji,
który odpowiada ich potrzebom i możliwościom. Ułatwia to studentowi wybór i
ewentualną zmianę uczelni, gdyż absolwent studiów podstawowych może przenieść
się na inną uczelnię w celu odbycia studiów magisterskich. Podobnie jest ze
studiami doktoranckimi. Ustawa precyzuje status słuchacza studiów doktoranckich
uznając go za studenta, a więc osobę mającą takie same uprawnienia, jak
studenci studiów niższych stopni. Ponadto student studiów doktoranckich
korzysta dodatkowo z niektórych uprawnień pracowniczych. Należą do nich:
zaliczenie okresu studiów doktoranckich do okresu pracy, od którego zależą
uprawnienia pracownicze (pod warunkiem przeprowadzenia obrony pracy
doktorskiej), korzystanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
[art.108].
Studentem może zostać osoba spełniająca określone warunki. Na studia
podstawowe oraz na jednolite studia magisterskie przyjmuje się osoby mające
świadectwo dojrzałości, na studia magisterskie - osoby będące absolwentami
studiów podstawowych, a na studia doktoranckie - absolwentów studiów
magisterskich [art.98]. Uczelnia ustala szczegółowe warunki przyjęcia na studia
oraz zakres egzaminu wstępnego (jeśli jest stosowany) na podstawie uchwały
senatu, a w uczelniach niepublicznych - na podstawie decyzji organu wskazanego
w statucie [art.98 i art.99]. W uczelni publicznej liczbę miejsc oferowanych w
ramach limitu studiów bezpłatnych dla nowo przyjmowanych studentów określa
senat biorąc za podstawę wysokość dotacji, którą uczelnia otrzymała na
działalność dydaktyczną. Od studentów, przyjętych w ramach tak określonej
liczby miejsc, mogą być pobierane opłaty za wymienione w ustawie usługi
edukacyjne [art.84].
Do
uprawnień studenta każdej uczelni należy możliwość korzystania z pomocy
materialnej finansowanej przez budżet państwa [art.106]. Pomoc ta może być
przyznawana w różnej formie: jako stypendium socjalne, stypendium dla osób
niepełnosprawnych lub zapomogi. Jest to pomoc przeznaczona dla osób, które ze
względu na niskie dochody nie mogą same pokryć kosztów utrzymania w czasie studiów.
Ponadto studenci mogą otrzymywać stypendia i nagrody jako wyróżnienie za dobre
wyniki w studiach. Wysokość stypendium dla studentów studiów doktoranckich
została tak określona, że powinno ono wystarczyć na samodzielne utrzymanie się
stypendysty [art.107].
Ogólna
liczba pracowników uczelni od wielu
lat utrzymuje się na stałym poziomie przy ciągłym wzroście liczby studentów.
Rozwój uczelni niepublicznych nie przyczynia się do wzrostu ogólnej liczby
czynnych nauczycieli akademickich, gdyż uczelnie te korzystają przeważnie z
usług pracowników uczelni publicznych. Szczególnie niekorzystne są jednak
zmiany struktury wieku. Znane zjawisko stałego od kilku lat wzrostu średniego
wieku nauczycieli akademickich zyskało nazwę „luki pokoleniowej”. Jedną z głównych
przyczyn tego stanu są niskie wynagrodzenia w szkolnictwie wyższym w porównaniu
ze stanowiskami, na których potrzebne są równorzędne kwalifikacje, w innych
obszarach zatrudnienia. Ważnym argumentem przemawiającym za podjęciem pracy w
uczelni jest stabilność zatrudnienia, której nie zapewnia wielu innych
pracodawców. Nie można pozbawić pracowników tej korzyści, gdyż
uczyniłoby to pracę w uczelni jeszcze mniej atrakcyjną. Równocześnie obecny,
wymuszony przez niskie płace, liberalny stosunek do podejmowania przez
nauczycieli akademickich stałej pracy poza uczelnią wpływa ujemnie na poziom
zajęć dydaktycznych i na intensywność prac badawczych, a co za tym idzie - na
rozwój naukowy pracowników.
Główną
wadą obecnego systemu zatrudniania i awansowania nauczycieli akademickich są
nieracjonalne wymagania formalne, które powodują, że status profesora, mającego
pełne uprawnienia akademickie, osiąga się zbyt późno, a okres pracy, w którym
sprawność intelektualna jest największa, upływa na działaniach, których celem nadrzędnym
jest awans formalny. Projekt ustawy wprowadza zmiany w systemie stanowisk
nauczycieli akademickich [art.140], których zadaniem jest prowadzenie zarówno
dydaktyki, jak i badań naukowych (zwanych dotychczas „pracownikami
naukowo-dydaktycznymi”), a zwłaszcza kryteriów stosowanych przy obsadzaniu tych
stanowisk:
1.
Pozostawia
się stanowisko asystenta przeznaczone dla osób, które mają stopień naukowy magistra
i zamierzają ubiegać się o stopień naukowy doktora.
2.
Następnym
szczeblem ma być stanowisko profesora pomocniczego, które może zajmować osoba
mająca stopień doktora, jeśli wygra konkurs na to stanowisko. Konkurs ogłasza
się wtedy, gdy dana jednostka organizacyjna dysponuje nie obsadzonym etatem
profesora, przy czym liczba etatów wynika z zadań wykonywanych przez jednostkę
(a nie z liczby osób, które uzyskały doktorat). Postępowanie konkursowe ma
zasadnicze znaczenie dla prawidłowego obsadzania stanowisk profesorów w
uczelniach oraz dla poziomu naukowego całego środowiska akademickiego, dlatego
musi być prowadzone w sposób szczególnie odpowiedzialny i pod kontrolą wewnętrzną
(rektor i senat) oraz zewnętrzną (Państwowa Komisja Akredytacyjna) [art.148].
3.
Na wyższe
stanowiska profesorów, tj. profesora nadzwyczajnego i profesora zwyczajnego
awansowaliby pracownicy stosownie do osiągnięć zawodowych i stażu pracy w
uczelni. Angażując na te stanowiska osoby dotychczas nie będące pracownikami
uczelni stosowano by postępowanie konkursowe.
4.
W
uczelniach zawodowych proponuje się zachowanie dotychczasowych stanowisk, z tym
że na stanowisku profesora zatrudniano by kandydata w wyniku konkursu,
przeprowadzanego jak w punkcie 2.
Określenie
kwalifikacji potrzebnych do zajmowania pozostałych stanowisk nauczycieli akademickich
pozostawia się statutowi uczelni, przy czym uczelnie niepubliczne mogą tworzyć
inne stanowiska dla nauczycieli akademickich. W uczelniach publicznych
nauczyciele akademiccy na stanowiskach profesorskich oraz starszego wykładowcy
byliby zatrudniani na podstawie mianowania lub umowy o pracę, a na pozostałych
stanowiskach - na podstawie umowy o pracę [art.148]. Jednak nauczyciele
akademiccy mianowani przed dniem wejścia w życie ustawy mogliby pozostać, jeśli
zechcą, zatrudnieni na podstawie mianowania [art.218].
Zatrudnienie
na podstawie mianowania powoduje większą stabilność zatrudnienia, gdyż
zwolnienie pracownika może nastąpić tylko w określonych przez ustawę okolicznościach.
Jednak tak zatrudniony pracownik powinien być dla uczelni dyspozycyjny (w
rozumieniu Kodeksu Pracy). Dlatego przyjmuje się zasadę, że pracownik mianowany
może nawiązać stosunek pracy z innym poza uczelnią pracodawcą jedynie za zgodą
rektora. Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę mogliby nawiązywać
stosunek pracy z innym pracodawcą bez takiej zgody, ale z powiadomieniem rektora.
Obydwie grupy zatrudnionych mogą podejmować dodatkową pracę na podstawie umowy
cywilnoprawnej [art.147].
Uczelnie
publiczne w ramach określonych przez przepisy prawa pracy i ustawę będą miały
swobodę w doborze szczegółowych warunków zatrudniania nauczycieli akademickich
[art.143-art.153].
Wśród
pracowników bibliotecznych, archiwalnych oraz dokumentacji i informacji
naukowej wyróżnia się grupy pracowników mających uprawnienia nauczycieli
akademickich, którzy obejmą stanowiska pracy wymagające najwyższych
kwalifikacji [art.142].
Najniższe
stanowisko asystenta byłoby
obsadzane przez absolwentów z dyplomem magistra w zasadzie na okres, który
przeznaczają oni na wykonanie pracy doktorskiej. Jest to zatem stanowisko
przejściowe, a formą zatrudniania asystenta jest umowa o pracę na czas
nieokreślony, co umożliwia obu stronom rozwiązanie umowy z końcem semestru
[art.146].
Profesorowie pomocniczy powinni
mieć perspektywę dłuższego zatrudnienia w uczelni. Ustawa zrywa z obecną
tradycją i nawiązuje, przynajmniej częściowo, do zasad obowiązujących w
szkołach akademickich w latach trzydziestych. Na to stanowisko angażowano by
osoby mające stopień doktora na zasadzie mianowania lub umowy o pracę. Właściwy
dobór kandydata powinno zapewnić postępowanie podobne do dawnej (przedwojennej)
habilitacji, a przede wszystkim konkurs pomiędzy kandydatami zgłaszającymi się
z własnej inicjatywy lub zgłaszanymi w drodze ankiety przez profesorów różnych
uczelni.
Decyzję
podejmuje rada jednostki organizacyjnej (wydziału), jednak z pewnymi ograniczeniami.
Konkurs na stanowisko profesora pomocniczego byłby rozpisywany wtedy, gdy w
uczelni utworzy się wolne stanowisko, wynikające z programu jej działalności
dydaktycznej (aktualnego lub planowanego w przyszłości). W uczelniach o niższym
stopniu autonomii, w komisji konkursowej i w posiedzeniu rady powinien
uczestniczyć przedstawiciel organu zewnętrznego, odpowiedzialnego za ocenę i
akredytację jednostek uczelni, tj. Państwowej Komisji Akredytacyjnej (PKA).
Ogólne zasady przeprowadzania konkursu ustala w drodze rozporządzenia minister
właściwy do spraw szkolnictwa wyższego [art.146].
Profesor zwyczajny i profesor nadzwyczajny są pracownikami
mianowanymi, albo zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę. Mianowania
dokonywałby rektor w celu trwałego związania z uczelnią osoby o znaczącej
pozycji naukowej i wysokich kwalifikacjach dydaktycznych, po przeprowadzeniu
odpowiedniego postępowania kończącego się uchwałą senatu. W uczelniach o
niepełnej autonomii odbywałoby się to pod kontrolą organu zewnętrznego (PKA),
podobnie jak w przypadku konkursu na stanowisko profesora pomocniczego.
Mianowanie pracownika zapewniające mu stabilność zatrudnienia, jest związane z
ograniczeniem możliwości podejmowania dodatkowego zatrudnienia poza uczelnią
(wymagana zgoda rektora) [art.147]. Ograniczając swobodę podejmowania
dodatkowego zatrudnienia ustawa zapewnia minimalny poziom wynagrodzenia za pracę
w uczelni. Unika się jednak rozwiązania nadmiernie usztywniającego zasady
zatrudniania w obliczu intensywnego rozwoju szkół niepublicznych i ich
zapotrzebowania na pracę nauczycieli akademickich. Dlatego pozostawia się
większą swobodę zatrudniania poza uczelnią pracownikom zatrudnionym na
podstawie umowy o pracę.
Powyższe
rozwiązanie ma następujące zalety:
1)
umożliwia prowadzenie aktywnej polityki kadrowej w uczelni,
2)
powiększa grono potencjalnych kandydatów na stanowisko
profesora pomocniczego, a przy tym stwarza mechanizm sprzyjający angażowaniu
najlepszych spośród nich,
3)
stwarza zachętę do zdobywania kwalifikacji, otwierając
pracownikom zdolnym i ambitnym drogę do szybszego niż obecnie awansu,
4) uruchamia
mechanizm powodujący większą mobilność kadry nauczycieli akademickich,
5) pozwala,
zależnie od indywidualnych preferencji i potrzeb uczelni, różnicować rodzaje
aktywności nauczycieli akademickich, ocenę ich przydatności dla uczelni
pozostawiając dziekanom i rektorowi.
Wprowadzając
zatrudnianie części nauczycieli akademickich na podstawie umowy o pracę na czas
nieokreślony ustawa zapewnia obecnym pracownikom mianowanym możliwość zachowania
dotychczasowego statusu, jeśli taka będzie ich wola [art.218].
Na
stanowiskach nauczycieli akademickich nie przewiduje się umów o pracę na czas
określony (tzw. kontraktów). Nauczyciel akademicki powinien mieć poczucie
stabilności zatrudnienia, gdyż wtedy będzie chętniej inwestował swój wysiłek w
rozwój własnego warsztatu naukowego i dydaktycznego.
Nauczyciel
akademicki jest zatrudniony w uczelni w celu realizacji jej zadań dydaktycznych
i naukowych. Określenie obowiązków nauczycieli akademickich musi zatem
uwzględniać te dwa rozdzielne nurty aktywności. Przyjęto w ustawie, że
podstawowym obowiązkiem nauczyciela akademickiego jest praca dydaktyczna,
realizowana w ramach pensum. Nauczyciel akademicki jest jednak zatrudniany na
uczelni także dlatego, że uprawia naukę. O środki na nią ma prawo ubiegać się
na zasadach równych dla wszystkich. Zatem przyjęto w projekcie zapis, że prawo
do uprawiania nauki jest rozumiane jako prawo do ubiegania się o środki przy
zachowaniu równości podmiotów. Nauczyciel wykonujący pracę naukową powinien
dostawać dodatkowe wynagrodzenie z środków przeznaczonych na badania. Wpisanie
w ustawę obowiązku pracy naukowej oznaczałoby obligatoryjne przydzielanie
środków na badania, dzisiaj już nie praktykowane. Ważniejszy jest dostęp do
nich na równych zasadach i uwzględnianie otrzymywanych rezultatów w okresowej
ocenie pracy.
Ponadto
nauczycielowi akademickiemu mogą być powierzone przez rektora lub dziekana
obowiązki organizacyjne.
Autorzy
projektu większą uwagę zwrócili na ocenę pracy nauczyciela akademickiego. Właściwy
poziom kadry nauczającej i właściwe wykorzystanie preferencji, talentów i
aktualnych zainteresowań zapewnią następujące zapisy:
·
awanse nauczyciela są związane z wybitnymi lub uznanymi
osiągnięciami naukowymi [art. 144],
·
ocenia się nauczyciela z jego pracy dydaktycznej, naukowej i
organizacyjnej [art. 159],
·
nauczyciel otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie za pracę naukową
[art.160 ust.7],
·
uczelnia się z nauczycielem rozstaje, jeżeli otrzyma on dwie, w
odstępie roku, negatywne oceny jego pracy [art. 149 ust.1].
W
projekcie ustawy przyjęto zasadę, że nauczyciele akademiccy uczelni publicznych
za swoją podstawową działalność dydaktyczną pobierają wynagrodzenie zgodnie z
umową o pracę lub aktem mianowania, a źródłem tych środków jest dotacja
dydaktyczna przekazana uczelni przez Ministra Edukacji Narodowej. Nauczyciele
akademiccy mają prawo prowadzenia prac badawczych, na które uczelnia powinna
wydzielić środki z odpowiednich źródeł, m.in. pochodzące z KBN.
Szczegółowe zasady wynagradzania
pracowników uczelni powinien regulować układ zbiorowy [art.184]. Dopóki nie ma
układu zbiorowego szczegółowe zasady wynagradzania ustalane są, tak jak
obecnie, rozporządzeniem ministra.
Ustawa stanowi,
że stopień doktora jest najwyższym stopniem kwalifikacji zawodowej, a
równocześnie jest jedynym stopniem naukowym. Naturalną konsekwencją tego jest
uprawnienie doktorów do prowadzenia i recenzowania prac doktorskich. Każdy
doktor może brać udział w kształceniu kadry naukowej, jeśli ma udokumentowane
osiągnięcia naukowe, a rada wydziału uzna przedstawiony temat pracy doktorskiej
za godny opracowania. Znosi się więc drugi, wyższy stopień naukowy, który do
polskich przepisów został wprowadzony po raz pierwszy w ustawie z dn. 15
grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i pracownikach nauki pod nazwą „doktora
nauk” (na wzór systemu sowieckiego, razem z niższym stopniem „kandydat nauk”).
Ten wyższy stopień został następnie przekształcony w stopień naukowy „docenta”
[ustawa z dn. 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych], a ostatecznie - w
stopień naukowy „doktora habilitowanego” [ustawa z dn. 20 grudnia 1968 r.
o zmianie ustawy o stopniach naukowych i tytułach naukowych], przybliżając
polski system organizacji nauki i stopni naukowych do systemu niemieckiego.
Wywodzący się z Prus od czasów Leibniza
i Humboldta system niemiecki został ostatnio przez samych Niemców uznany za
przestarzały, nie nadający się do podejmowania wyzwań obecnych czasów i nie
wytrzymujący konkurencji z systemem anglosaskim. Zastąpiono go systemem
zbliżonym do anglosaskiego, w którym uzyskanie stopnia naukowego doktora
pozwala na szybkie rozpoczęcie, w okresie największych możliwości
intelektualnych, samodzielnej działalności naukowej i dydaktycznej. Zachowanie
dotychczasowego systemu stopni naukowych i sformalizowanego modelu kariery
akademickiej grozi tym, że Polska pozostanie jedynym krajem pielęgnującym
przestarzały i nieefektywny system. Konieczność podjęcia nowych wyzwań i
zapewnienia polskim naukowcom właściwego miejsca w nauce światowej jest główną
przyczyną przedłożenia proponowanego tu rozwiązania.
Rozwiązanie
przyjęte w ustawie ma na celu:
1.
Zbliżenie polskiego systemu do istniejącego w większości krajów
zachodnich, gdzie stopień doktora jest uznawany za świadectwo uzyskania
formalnych kwalifikacji do pełnienia obowiązków i funkcji akademickich.
2. Nawiązanie do
tradycji z okresu II Rzeczypospolitej, kiedy doktor był wyższym stopniem naukowym
(niższym był magister), a przez habilitację uzyskiwało się uprawnienie do
prowadzenia określonego wykładu na danym wydziale, nie zaś dożywotnio nadawany
stopień naukowy [Ustawa z dn. 15 marca 1933 r. o szkołach akademickich].
3. Racjonalizację
wysiłku pracowników nauki, którzy nie będą musieli wykonywać drugiej pracy
doktorskiej tylko po to, by zdobyć dodatkowy stopień i związane z nim
uprawnienia akademickie, a swoje kwalifikacje będą dokumentować w postaci
publikacji, opracowań technicznych, dzieł artystycznych, wdrożeń nowych
rozwiązań itp.
4. Umożliwienie
wcześniejszego uczestniczenia w pracy zespołów naukowych i badawczych dysponujących
lepszym oprzyrządowaniem, szczególnie dla badań wymagających nowoczesnej
aparatury. Dotychczasowy system stopni naukowych wymagający indywidualizacji
wyników naukowych nie zachęcał do pracy na rzecz wyników zespołowych, chociaż w
obecnym świecie głównie na tej drodze uzyskuje się najbardziej znaczące
rezultaty.
Jedynym istotnym
argumentem za utrzymaniem wyższego od doktora stopnia naukowego jest obserwowany
niekiedy niski poziom doktoratów nadawanych przez niektóre jednostki. Winę za
taki stan rzeczy ponoszą indywidualnie promotorzy prac doktorskich, odpowiednie
rady wydziałów oraz Centralna Komisja do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni
Naukowych. Problem ten rozwiązano w ustawie poprzez następujące nowe rozwiązania:
1. Kontrolę
zewnętrzną oraz procedurę akredytacyjną przy udzielaniu jednostkom naukowym
(wydziałom uczelni oraz innym instytucjom naukowym) uprawnień do nadawania
stopnia doktora [art.10, art.28-35]. Uprawnienie takie może być zawieszone,
ograniczone lub cofnięte, jeśli jednostka naukowa nie wywiązuje się właściwie z
podjętych obowiązków. Obecnie działająca Centralna Komisja do Spraw Tytułu
Naukowego i Stopni Naukowych udziela jednostkom organizacyjnym uprawnienia do
nadawania stopni naukowych i powinna kontrolować ich działalność, jednak jej
skuteczność jest ograniczona przez brak odpowiedniej procedury akredytacyjnej.
Powierzenie Państwowej Komisji Akredytacyjnej (zamiast Centralnej Komisji)
postępowania akredytacyjnego, doprowadzi do tego, że uprawnienia do nadawania
stopnia doktora zachowają te jednostki, które przejdą pomyślnie to postępowanie
[art.28 do art.35]. Jednostka naukowa ubiegająca się o uprawnienie do nadawania
stopnia doktora musi poddać się ocenie w zakresie działalności naukowej lub artystycznej
oraz kształcenia pracowników naukowych.
2. Ostrzejsze
wymagania stawiane kandydatowi do stopnia doktora w toku przewodu, a także recenzentom
rozprawy, np. obowiązek opublikowania rozprawy doktorskiej (co obecnie dotyczy
tylko rozprawy habilitacyjnej) oraz trzy (a nie dwie) recenzje [art.200-202].
3. Publiczna, przed
całą radą wydziału (radą naukową) danej jednostki, obrona pracy doktorskiej.
4. Upublicznienie
rozprawy doktorskiej, m.in. przez wprowadzenie obszernego streszczenia wraz z
recenzjami do ogólnodostępnej naukowej sieci informatycznej [art.200-201].
Ustawa
umożliwia, podobnie jak obecnie, uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia doktora
tylko tym jednostkom naukowym, które zatrudniają minimalną liczbę pracowników
o odpowiednich kwalifikacjach w określonej dziedzinie i dyscyplinie
naukowej [art.195-196]. Są to osoby mające uprawnienie walidacyjne, które
uzyskuje promotor rozprawy doktorskiej po pomyślnym zakończeniu przewodu
[art.4]. Promotorem lub recenzentem w przewodzie doktorskim może być osoba
mająca stopień doktora [art.202], jednakże jakość pracy recenzentów i promotorów
może być elementem oceny jednostki przez Państwową Komisję Akredytacyjną.
Ustawa
zapewnia dużą samodzielność jednostkom, które uzyskały uprawnienie do nadawania
stopnia doktora. Uchwała rady wydziału lub rady naukowej uprawnionej jednostki
o nadaniu stopnia doktora jest prawomocna, chyba że uprawnienia jednostki
zostały ograniczone z powodu niepomyślnego wyniku oceny, a wtedy musi ona
przedstawić swoją uchwałę o nadaniu stopnia do zatwierdzenia Państwowej Komisji
Akredytacyjnej [art.204]. Państwowa Komisja Akredytacyjna jest instancją odwoławczą,
do której kandydat do stopnia doktora może wnieść odwołanie od uchwał rady
uprawnionej jednostki, podjętych w toku przewodu doktorskiego. Każda jednostka
(uczelni lub innej instytucji naukowej) uprawniona do nadawania stopnia doktora
może prowadzić studia doktoranckie.
Ustawa
utrzymuje tytuł naukowy profesora nadawany przez Prezydenta RP oraz honoruje
prawo do posiadania stopnia naukowego doktora habilitowanego przez osoby, które
ten stopień już uzyskały na podstawie dotychczasowych przepisów. Osoby te
uzyskują z mocy prawa uprawnienie walidacyjne [art.221].
Podstawowe
skutki finansowe dla budżetu państwa powodowane zaproponowanymi w projekcie rozwiązaniami
będą się wiązać z:
- funkcjonowaniem
Państwowej Komisji Akredytacyjnej [art.28, art.33],
- likwidacją
Centralnej Komisji do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych [art.235],
- powiększeniem
zbioru studentów (o studentów uczelni niepublicznych) objętych rozmaitymi formami
bezzwrotnej pomocy materialnej [art.106].
Przewiduje się,
że tylko na studiach dziennych pomocą stypendialną należy objąć ok.230 000
studentów. Wobec rozszerzenia uprawnienia do ubiegania się o pomoc materialną
na wszystkich pozostałych studentów, niezbędne jest zdecydowane zwiększenie
środków na stypendia o kwotę 500 mln zł.
Pozostałe
pozycje skutków finansowych są w skali o dwa rzędy wielkości niższej i w ciągu
pierwszych pięciu lat funkcjonowania nowej ustawy same się bilansują.
Przewidywane
podstawowe skutki dla budżetu Państwa, to dodatkowe 500 mln zł, które proponuje
się pokryć z oszczędności w wydatkach na obsługę zadłużenia zagranicznego i
długu krajowego.
Przedłożony
projekt ustawy „Prawo o szkolnictwie wyższym” usuwając szereg przeszkód formalnych,
krępujących rozwój szkolnictwa wyższego, i ustalając realne podstawy
funkcjonowania uczelni publicznych w zgodzie z zasadą konstytucyjną, stwarza
nowe, korzystne perspektywy dla zaniedbanej w Polsce dziedziny, jaką przez lata
była edukacja, zwłaszcza na jej najwyższym poziomie. Jego celem jest
rozwiązanie najważniejszych problemów, z jakimi mają do czynienia szkoły wyższe
i studiująca w nich młodzież, a mianowicie:
·
ułatwienie pragnącej się kształcić młodzieży dostępu do studiów
wyższych, z uwzględnieniem potrzeb osób niezamożnych i pochodzących z
miejscowości odległych od ośrodków akademickich,
·
stworzenie warunków kształcenia i rozwoju naukowego dla osób,
które chcą się poświęcić się pracy naukowej i dydaktycznej i wzmocnić kadrę
nauczającą uczelni,
·
rozpoczęcie procesu odnawiania i wzbogacania wyposażenia uczelni w
środki niezbędne do prowadzenia pracy dydaktycznej i naukowej oraz do
zapewnienia studentom odpowiednich warunków socjalnych.
Ze względu na
obecną sytuację w szkolnictwie wyższym, często ocenianą jako krytyczną, wprowadzenie
nowych regulacji prawnych w tym zakresie jest zadaniem o wyjątkowym znaczeniu
dla społeczeństwa, a zarazem - szczególnie pilnym.
Projekt
nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.