Donajistotniejszych
rozwiązań prawnych wprowadzonych ustawą
z dnia 20 lipca 2001 r o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym,
ustawy o wyższych
szkołach zawodowych oraz ozmianie
niektórych
innych ustaw (Dz.
U. Nr 85, póz.
924), zwanej dalej "ustawą nowelizacyjną
z 20
lipca 2001 r.", należy
określenie nowych zasad wynagradzania pracowników
zatrudnionych w uczelniach
państwowych
oraz w państwowych uczelniach
zawodowych.
Na mocy art.
l pkt 22 ustawy nowelizacyjnej z 20 lipca
2001 r. do ustawy z dnia 12 września
1990 r o szkolnictwie wyższym (Dz.U.
Nr 65, póz.
385. z późn.zm.) wprowadzono
art. 117a,
który określił
stawki najniższego wynagrodzenia
w poszczególnych grupach
pracowników. Przepis ten gwarantuje pracownikom
uczelni państwowych
stawki przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia nie niższe od: a) od 1
września 2001 r. - w grupie stanowiskprofesorów
- 295 %, w grupie stanowisk docentów,
adiunktów i starszych wykładowców
- 173,1 %, w grupie asystentów,
wykładowców., lektorów i instruktorów – 104,8 %,
w grupiepracowników me będących nauczycielami
akademickimi - 104,1
% kwoty bazowej określanej
w ustawie budżetowej. Stawki te od dnia 1 września 2002 r. miały
nie być niższe od odpowiednio 343,l %,
217,1 %, 117,7
% i 117,3 % kwoty
bazowej, a od 1września
2003 r
odpowiednio -
391,8 %,
261,2 %,
130,6 % i 130,6 % kwoty bazowej.
Projekt
ustawy-nowelizacyjnej
z 17 grudnia 2001 r. został przesłany do
zaopiniowania KomisjiKrajowej
NSZZ "Solidarność" w imieniu Rady Ministrów
przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w pakiecie projektów tzw. ustaw
okołobudżetowych i doręczony adresatowi w dniu 16 listopada 2001 r. W piśmie
przewodnim z dnia 15 listopada 2001 r. Minister
Pracy i Polityki Społecznej określił termin
na przedstawienie przez Komisję Krajową NSZZ "Solidarność" opinii na temat
punktu do dnia 30 listopada 2001 r. Wyznaczając Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność"
14-dniowy, nie zaś co najmniej 30-dniowy
termin na przedstawienia opinii na temat
projektu ustawy nowelizacyjnej naruszono dyspozycję
art.
19 ust. 2 ustawy ozwiązkach
zawodowych.
Jak
wspomniano wyżej
art. 19
ust. 2 i 3 ustawy o związkach zawodowych nakładają na organy władzy
i administracji państwowej i samorządowej nie tylko obowiązek wystąpienia
do właściwych organizacji związkowych o przedstawienie opinii na
temat projektu lubułożeń
aktu prawnego, lecz wymagają także co najmniej
zapoznania się przez wnioskodawcę z opinią
związku w toku procesu legislacyjnego, a w razie odrzucenia tego stanowiska
w całości lub w części pisemnego ustosunkowania się do opinii i umożliwienia
przedstawieniaprzez związek swojej
opinii na posiedzenia właściwej komisji sejmowej. senackiej
lub samorządu terytorialnego. Tymczasem Rada Ministrów nie czekając na
przedstawienie opinii przez wnioskodawcę,
nawet w skróconym 14-dniowym terminie, skierowała projekt
ustawy nowelizacyjnej
do Sejmu. Przed upływem 14-dniowego terminu na przedstawienie
opinii projekt został skierowany w Sejmie do pierwszego czytania. Opinia
NSZZ "Solidarność" na temat projektu ustawy nowelizacyjnej
została wyrażona w Decyzji Prezydium Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność"
Nr 182/2001 z dnia 10 grudnia 2001 r. oraz Stanowisku Komisji Krajowej
NSZZ "Solidarność" Nr 42/2001 z dnia 11 grudnia
2001 r. Obie opinie niezwłocznie (a więc z zachowaniem ustawowego 30-dniowego
terminu) zostały przesłane na ręce Ministra
Pracy i Polityki Społecznej. Ustawa nowelizacyjna
została uchwalona w dniui
17 grudnia 2001 r. Zarówno Rada Ministrów jako projektodawca jak i Sejm
jako ustawodawca nie miały możliwości zapoznania
się w toku procesu legislacyjnego z opinią
NSZZ
"Solidarność". W ustawowym terminie
nie ustosunkowano się do stanowiska NSZZ
"Solidarność" i nie umożliwiono NSZZ „Solidarność" zaprezentowania
swojej opinii na forum właściwej komisji sejmowej lub senackiej.
Zdaniem
Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność"
przesunięcie
terminu wejścia w życie tzw. drugiego i trzeciego etapu podwyżek dla pracowników szkolnictwa
wyższego narusza również
zasadęsprawiedliwości
społecznej sformułowaną w
art.
2 Konstytucji R.P. Zdaniem wnioskodawcy art. l pkt 2 i
art.
2 pkt 2 ustawy nowelizacyjnej z 17 grudnia
2001 r. wprawdzie trudno przypisać formalne naruszenie zasady ochrony praw
nabytych, skoro przepisy te zostały wprowadzone w życie przed formalnym
wdrożeniem tzw. drugiego i trzeciego etapu podwyżek dla pracowników szkolnictwa wyższego.
Można natomiast w tym przypadku mówić o naruszeniu przez ustawodawcę tzw.
ekspektatyw
(praw
podmiotowych tymczasowych). O powstaniu po stronie pracowników szkolnictwa
wyższego, wskutek upływu blisko 5 miesięcy od uchwalenia i wejścia w życie
ustawy nowelizacyjnej z 20 lipca 2001 r., ekspektatyw
otrzymania wyższego wynagrodzenia przesądza przede wszystkim fakt, że ustawodawca
nie przewidział jednorazowego wejścia w życie nowych zasad wynagradzania
pracowników szkolnictwa, lecz przyjął, że określony w tym przepisie poziom
gwarancji wysokości wynagrodzenia nauczycieli będzie osiągany stopniowo.
Rozłożenie na dwa lata procesu dochodzenia
do określonego w
art. 117a
ust. l pkt l lit. c ustawy o szkolnictwie wyższym i
art. 66a
ust l pkt 1 lit. c ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach
zawodowych (Dz. U. Nr 96, póz. 590, z późn.
zm.) poziomu wynagrodzeń było spowodowane uwarunkowaniami makroekonomicznymi,
a zwłaszcza brakiem środków na jednorazowe podwyższenie wynagrodzeń w budżecie
państwa. Wprowadzenie z dniem l września 2001 r. pierwszego
etapu podwyżek dla pracowników szkolnictwa wyższego oraz upływ blisko 5
miesięcy obowiązywania
art. 117a
ustęp l ustawy o szkolnictwie wyższym i
art. 66a
ust. l ustawy o wyższych szkołach zawodowych spowodowały
powstanie po stronie uprawnionych pracowników ekspektatywy zwiększenia
wynagrodzenia.. Przesunięcie o rok terminu wejścia w życie tzw. drugiego
i trzeciego etapu podwyżek dla pracowników szkolnictwa wyższego stanowi
naruszenie utrwalonych w tym okresie tymczasowych praw podmiotowych i jako
takie narusza zasadę sprawiedliwości .społecznej wyrażoną w
art. 2
Konstytucji R.P.
Zdaniem
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność'' naruszenia w trakcie uchwalania i
wprowadzania w życie ustawy nowelizacyjnej
wymogów konsultacji z reprezentatywnymi organizacjami związkowymi oraz
ekspektatyw zwiększenia wynagrodzenia nie uzasadnia żaden istotny interes
publiczny.